Jak przygotować pliki do druku
Zmiana tekstów na krzywe
Jednym z najczęściej popełnianych podczas przygotowania plików do druku błędów jest nieprzekształcenie tekstów na krzywe. Podczas projektowania program graficzny korzysta z zainstalowanych fontów. Zapisanie projektu z niepokrzywionymi tekstami i otworzenie go na innym komputerze, na którym fonty zawarte w projekcie nie zostały zainstalowane, spowoduje użycie fontów zastępczych, a co za tym idzie, projekt nie będzie zgodny. Dzięki przekształceniu tekstów na krzywe, wszystkie teksty zostaną zastąpione matematycznym opisem obiektów geometrycznych w płaskiej przestrzeni i będą prawidłowo wyświetlane na każdym komputerze.
– w Corelu: menu > rozmieść > przekształć w krzywe > rozmieść > lub wciśnij CTRL+Q
– w Illustrarotrze: tekst > zamień na krzywe lub wciśnij SHITF+CTRL+O
– w Photoshopie: warstwa > rasteryzuj > warstwa tekstowa lub wciśnij SHIFT+CTRL+E aby spłaszczyć cały obraz.
Kolorystyka
Prawidłowo przygotowany projekt do druku powinien być tworzony w trybie kolorów CMYK. Jeżeli w projekcie zastosowano inny tryb kolorów np. RGB, PANTONE, zostanie on automatycznie zamieniony do przestrzeni CMYK. W ten sposób konwertorowane kolory mogą znacznie różnić się od tych użytych w pierwotnym projekcie, za co nasza drukarnia nie bierze odpowiedzialności. Aby uniknąć różnic kolorów, należy samodzielnie zamienić RGB na CMYK.
Drukarnia nie ponosi odpowiedzialności za narzucenie atrybutu overprint (nadruk) na kolor biały, który nie będzie widoczny po wydruku. Kolor szary i jego odcienie powinny być utworzone tylko i wyłącznie z koloru czarnego.Przykładowe składowe dla szarości: C:0, Y:0, M:0, K:40. W innych przypadkach drukarnia nie ponosi odpowiedzialności za kolory szare utworzone ze wszystkich składowych CMYK. Podczas zapisu projektu należy zwrócić szczególną uwagę na nieosadzanie profili kolorystycznych.
Jednocześnie informujemy, że nie jesteśmy w stanie zagwarantować idealnie tej samej kolorystyki kalendarzy co w poprzednich latach. Posiadamy park maszynowy nowszej generacji, a co za tym idzie, kolorystyka drukowanych prac może ulec zmianie porównując je z pracami z zeszłych lat. Jeżeli chcą być Państwo pewni kolorystyki wykonywanych prac, najlepiej wykonać wydruk próbny z naszej maszyny cyfrowej.
W innym przypadku nie gwarantujemy utrzymania powtarzalności kolorystyki.
Rozdzielczość
Jeżeli w projekcie przeznaczonym do druku dodane są obrazy (mapy bitowe), powinny mieć rozdzielczość 300ppi. Drukarnia nie ponosi odpowiedzialności za obrazy niskiej rozdzielczości.
Spady
Spad jest obszarem projektu wychodzącym poza obwiednię kompozycji (poza wymiar docelowy) lub poza obszar kadrowania i znaczniki przycięcia. Obszar ten może być traktowany jako margines błędu – obszar zapewniający, że farba na przyciętej kompozycji będzie znajdowała się także na jej krawędziach. Dla większości produktów spad wynosi 3 mm. Wyjątkiem są tutaj produkty kaszerowane i główka kalendarza wypukłego, gdzie spad wynosi 15 mm. Na spadzie nie należy umieszczać znaczników drukarskich: znaczniki przycięcia, pasery, paski koloru, paski tinty, informacji o stronie.
Obszar bezpieczny
Elementy takie jak fonty, loga i inne ważne grafiki należy umieszczać min. 3 mm od krawędzi formatu netto strony (krawędzi cięcia). W przypadku grafiki umieszczonej równolegle do krawędzi strony należy zachować 1 cm odstępu od linii cięcia.
Linie, kratki
Cienkie linie lub elementy takie jak kratka powinny być wykonane w jednym kolorze. Dotyczy to również czcionek oraz obiektów w kontrze (dla typowych fontów 8 pkt. i mniej).
Minimalna grubość linii w jednym kolorze to 0,50 pkt. a, minimalna grubość linii wykonanych w więcej niż jednym kolorze lub kontrze to 0,75 pkt.
Nasycenie kolorów
Maksymalne nasycenie kolorów (max ink limit, total ink limit, suma farb) jest to suma intensywności wszystkich farb w danym miejscu projektu. Jeżeli nasycenie kolorów będzie za wysokie, to wystąpią niezgodności w druku takie jak np. kompletne zalanie farbą danego elementu projektu, co spowoduje zmniejszenie szczegółowości cieni.
Maksymalne nasycenie kolorów jest zależne od papierów, na jakim się drukuje:
druk offsetowy:
na papierach powlekanych (kredy, kartony powlekane): 340%
na papierach niepowlekanych (papiery offsetowe): 250%
druk cyfrowy:
280%
Lakier wybiórczy UV
Lakier wybiórczy UV przez swoją specyficzną metodę nakładania ma pewne ograniczenia. Wymagania dotyczące prawidłowego przygotowania projektu z lakierem wybiórczym UV:
najmniejszy element nie może być mniejszy niż 0,4 mm
odstęp między elementami nie mniejszy niż 0,5 mm
wielkość tekstu nie mniejsza niż 14pkt
możliwe jest przesunięcie względem druku o 0,3 mm
maskę elementów, które mają być lakierowane najlepiej powiększyć o 0,2 mm
Przygotowanie maski UV w programach do grafiki wektorowej:
Utwórz dokument o pożądanych przez Ciebie wymiarach w programie do grafiki wektorowej (Adobe Illustrator lub CorelDraw)
Zaprojektuj swoją pracę pamiętając o podstawowych zasadach przygotowania plików do druku (CMYK, spady itp.)
Aby stworzyć maskę do lakierowania, skopiuj elementy projektu mające być lakierowane i wklej w tym samym miejscu na następnej stronie/obszarze roboczym tak, by zachować spasowanie.
Teraz należy ustawić kolor maski lakierowanej: maska ma być jednolicie czarna z następującymi składowymi kolorów CMYK: C=0 M=0 Y=0 K=100.
Tak przygotowany plik możesz wysłać do naszej drukarni zachowując porządek stron/obszarów roboczych:
1 strona – druk CMYK awers
2 strona – lakier UV awers
3 strona – druk CMYK rewers
4 strona – lakier UV rewers
Plik należy przesłać jako wielostronicowy plik PDF w trybie zgodności Acrobat 4 (PDF 1.3) bez profili kolorystycznych.
Przygotowanie maski UV w programie Photoshop
Utwórz dokument o pożądanych przez Ciebie wymiarach w programie Photoshop pamiętając o zasadach przygotowania plików do druku. Maskę umieszczamy w osobnym dokumencie zmieniając na mapę bitową o głębi jednobitowej.
Wybierz [Obraz > Tryb > Szarości] i kliknij OK, aby usunąć informacje o kolorze.
Następnie wybierz: [Obraz > Tryb > Bitmapa] i kliknij OK, aby spłaszczyć warstwy. W oknie dialogowym wpisz: wyjście: 300 piks/cal, metoda: próg 50%
Teraz wciśnij CTRL+SHIFT+S, by zapisać jako TIF bez kompresji obrazu.